-- #Şiir ve Poetika

Nilgün Marmara Okumak

Şiir anlamında çok geniş bir çerçevede okumalar yapmaktayım. Doğu, batı, yerli ve yabancı ayrımı yapmaksızın bir çok şiiri ve şairi tanımaya gayret ederim. Modern dönem Türk şiiriyle pek aram olmasa da şiir yazmam sebebiyle modern dönemi takip etmekteyim. Son okumalarımdan biri de Nilgün Marmara oldu. Nilgün Marmara’nın Daktiloya Çekilmiş Şiirler ve öldükten sonra varislari tarafından yayınlanan Defterler adlı kitapları okudum. Nilgün Marmara şiiri hakkında bir takım malumatlar edindiğimi söyleyebilirim.

Şiiri konusunda tamamen subjektif, göreceli bir kaç yorumumu paylaşmak istiyorum…

Nilgün Marmara’nın şiir alanındaki popüleritesini, içerisinde bulunduğu şair çevresine borçlu olduğunu düşünüyorum. Nilgün Marmara’yla arkadaşlık etmiş olan çeşitli  şairlerin, röportajlarından okuduğum kadarıyla, Nilgün Marmara’nın evi şairlerin buluşma noktalarındanmış. Dönemin büyük şairleriyle olan dostluğu, onun tanınmasında önemli bir etken olduğu görülüyor. Şiirleri ve şairliği, dostları tarafından korunmuş ve öne çıkarılmıştır.

Nilgün Marmara’nın hazin bir şekilde ölmesi de şiiri ve kişiliği üzerinde bir gizem ve talep yaratmıştır… Nilgün Marmara’nın 20’li yaşların sonunda intihar ettiğini biliyoruz.

Okuduğum, kafa yorduğum kadarıyla Türk şiirinde bir değer oluşturmaktan ziyade “şairane ruhu”, “kırılganlığı” “psikolojik yapısı” her zaman şiirinin talebini oluşturan ana unsurlar olmuştur. Benzer psikolojik durumlar içerisinde olan, kırılgan, varoluşsal acılar hisseden gençler üzerinde rol-model olduğunu gözlemledim. Bu yönüyle de şiirlerinden ziyade kişiğiyle, günümüzde hala okunmaya devam ediyor..

Nilgün Marmara şiirlerinden öte şairliğiyle ve bulunduğu edebiyat ortamlarının teveccühüyle Türk şiirinde adından söz ettirmiştir. Şiir sanatında yeri doldurulamayacak şiirler yazamamıştır. Şiirlerinin dışa kapalı, tek-tip olduğunu düşünüyorum. Ayrıca şiir üslubunun varoluşsal detayların dışında konumlandırılabileciğine dair inancım zayıf…

Ekşi sözlükteki bir entry’le yazıyı sonlandıracağım. Hislerime tercüman olmuştur:

Şairin intiharı bağlamında çok sözler edildi. ancak şiiri hakkında söylenenler sınırlı. tekrara binen tamlamalar ve adeta sözlükten çıkıp gelen inorganik kelimelerden kurulu bu şiir anlayışıyla açıkçası bir temas kuramadım. @nino quincampoix

Dediğim gibi subjektif bir bakış açısıdır. Şiirden ne anladığınızla ilgilidir.

Yorum Yap

Yorum